Články




ZADRŽOVÁNÍ VODY V TĚLE


Zadržování vody v těle neboli RETENCE, není sice nebezpečná, ale dokáže nám znepříjemnit život. Na mnohé ženy to může působit i značně depresivně. Obzvláště v době před očekávanou menstruací se může stát, že ženy přibírají na váze.


voda2

PŘÍČIN ZADRŽOVÁNÍ VODY V TĚLE JE VÍCE. Také si musíme uvědomit, jestli v našich rodinných predispozicích takové problémy jsou, resp. jestli někdo netrpí problémy s ledvinami. Pokud ano, je pro nás PITNÝ REŽIM důležitý dvojnásob.

Jednou z příčin je nízká hladina progesteronu během čtrnácti dnů před menstruací. Další příčinou je také nesprávná životospráva, a to především konzumace alkoholu a jídel s vysokým obsahem soli, také hojná konzumace potravin a nápojů obsahujících cukr (sůl i cukr váží v těle na sebe vodu a tím ji zadržují). 

Další může být důvod v zadržování vody v těle některé druhy antikoncepce (doporučuji se o tom poradit s vaším gynekologem). 

Také to může být díky překyselení organismu (v překyseleném organismu se spojují minerály s kyselinami a tvoří chemické sloučeniny zvané soli. Soli se potom ukládají v mezibuněčných prostorech a váží na sebe vodu. Proti překyselení organismu pomáhá dostatek zeleniny, zelenina obsahující hodně vody je též výborným prostředkem proti zadržování vody v těle – např. celer, okurka, rajče, špenát, petržel.

voda3

Proti překyselení organismu je kromě zeleniny vhodné ovoce a vyšší příjem tekutin zavodňujících tělo. Mezi ně patří: pitná voda, neperlivé stolní vody bez příchuti, minerální vody bez příchuti (je třeba je střídat a nepít je denně, aby nedošlo k předávkování minerály), neslazené čaje (ovocní, slabý černý, zelený, bílý, ruský). Tyto tekutiny působí v těle jako rozpouštědlo škodlivých látek a jako dopravní prostředek, jímž jsou tyto škodliviny vyloučeny z těla ven. 

Dalšími prostředky jsou hluboké dýchání (plavání, rychlá chůze, aerobní pohyb (aerobik, jogging), dechové a relaxační cvičení, vyhýbání se stresu (stres hodně okyseluje organismus), relaxace, dostatek odpočinku, pobyt v přírodě, zájmová činnost, optimistický pohled na život.

Vhodné je též omezit konzumaci kyselinotvorných látek (tyto látky nelze vyloučit, tvoří podstatnou část stravy. Patří mezi ně např. obilniny a výrobky z nich, luštěniny, tuky, maso, ryby. Pikantní koření a pochutiny, např. hořčice, kečup,cukr, ale omezit lze.

Doporučuji zpestřit váš jídelníček různými náhradami masa (šmakoun, seitan, robi, klaso), bylinkami, zelenými natěmi, mandlemi, různými druhy ořechů a semínky.

Velkou chybou je omezení příjmu tekutin a užívání diuretik (léky na odvodnění těla). Obojí způsobuje dehydrataci organismu a s ní spojené zdravotní potíže.

Řešením je omezit příjem sodíku (omezit solení) a zvýšit příjem draslíku (draslík pomáhá proti zadržování vody v těle tím, že pomáhá dostat tekutinu z mezibuněčných prostor zpět do buněk). Mezi výborné zdroje draslíku patří banány a meruňky.

DŮLEŽITÝ JE TÉŽ DOSTATEK VÁPNÍKU. Ženy s nízkým příjmem vápníku mají častěji problémy s ukládáním vody v těle. Neslazený zelený čaj je též vhodným prostředkem proti zadržování vody v těle. 

voda




Partneři projektu