Články




Proč se má při hubnutí hodně pít?


Proč je voda tak důležitá? … sotva tomu uvěříte, ale je to tak: voda je nejdůležitější živinou. Určitě vám to bude připadat zvláštní… voda – s nulovou kalorickou hodnotou – má být živinou? 

Voda

Uvažujte však:
  • naše tělo tvoří z 50-60% voda
  • svaly obsahují až tři čtvrtiny vody
  • v krvi je obsaženo dokonce 90% vody

Voda plní v těle řadu funkcí:

  • působí bobtnání potravy a zajišťuje, aby se ve střevech pohybovala
  • rozpouští živiny (vitaminy rozpustné ve vodě) v potravě a prostřednictvím krve je transportuje do všech buněk a orgánů
  • slouží k odstraňování odpadů z těla: odpadní produkty látkové výměny se vylučují ledvinami

Proto má dospělá osoba přijmout denně 2-2,5 l tekutin (dle váhy). Tato potřeba tekutin vzrůstá:

  • jestliže málo jíme: pak nám schází tekutina, kterou jinak přijímáme s jídlem
  • jestliže se pohybujeme: při sportu, ztrácíme tekutiny pocením
  • solíme-li
  • jíme-li stravu s velkým obsahem bílkovin
  • trpíme-li horečkou, zvracením nebo průjmem
  • jestliže se v horkém létě potíme

Samozřejmě to nemusí být jen voda nebo minerální vody. Patří sem také šťávy, mléko nebo dokonce sklenka vína a pivo. Ale pozor! Právě nejoblíbenější prostředky k „hašení žízně“ obsahují mnoho „špatných“ uhlohydrátů a mají proto mnoho nadbytečných kalorií. 

V žádném případě nesmíte přijímat méně než 2 litry tekutin denně – právě, když chcete zhubnout. Samozřejmě nepijte žádné slazené limonády ani čtyři piva denně. Ale mnoho tekutin byste měli tělu dopřát již proto, že to pak má snadnější. 


Při odstraňování tuku z těla – i bez nárazové diety – dochází na rezervy, totiž na tělesný tuk. To znamená, že vaše vyměšovací ústrojí, především ledviny, pracují na nejvyšší výkon. Čím vice pijete, tím je tato obtížná práce pro vaše ledviny snadnější. 

Namátkou můžeme vybrat např. minerální vodu, ta se samozřejmě nabízí jako první (ta „kohoutková“ je samozřejmě nejlepší). Neobsahuje totiž žádné kalorie, ale – jak již jméno prozrazuje – mnoho minerálních látek. „Bez chuti“, řeknete teď, „to do sebe nedostanu!“. Ale s trochou fantazie si člověk dovede pomoci. 

Prostě si svou denní minerální vodu ochutíte:

  • přidejte šťávu z půlky citronu
  • chutná a osvěžující je v minerální vodě polévková lžíce jablečného octa
  • kdo chce ještě více chuti, ušetří kalorie i smísením stejných množství minerální vody s neslazenou ovocnou šťávou

Hledáte obměnu místo minerální vody? A co takhle:

  • připravte si bylinkový nebo ovocný čaj a podávejte jej s několika kostkami ledu
  • zkuste slabý vinný střik: víno samozřejmě obsahuje kalorie, ale také podporuje látkovou výměnu, požívá-li se s mírou


Partneři projektu