Články




Přílohy a hubnutí - vynechat nebo zařadit do jídelníčku?


POMOHOU VÁM S HUBNUTÍM!

Přílohy - chléb, pečivo, moučné výrobky, těstoviny, brambory, rýže, luštěniny - jsou v naší stravě hlavním zdrojem uhlohydrátů neboli sacharidů. Ty by měly dodávat našemu tělu nejvyšší podíl energie - 55 - 60%. Přitom podíl jednoduchých sacharidů - cukrů, by neměl být vyšší než 10%. Kromě energie získáváme z příloh vitaminy (zvláště skupiny B, vitamin E, C z brambor), dále minerály a vlákninu. 

Přednost bychom měli dávat pečivu celozrnnému (i když jeho energetická hodnota bývá stejná nebo i vyšší než u pečiva bílého), alespoň občas vyzkoušet neloupanou rýži nebo celozrnné těstoviny a podobně.

Jakékoli zjednodušené zákazy při redukčním režimu jsou zavádějící. O správnou tělesnou hmotnost není vhodné usilovat „redukční dietou“ – spíše je potřeba osvojit si celkově zásady zdravého životního stylu – jíst pestře, vyváženě a v přiměřeném množství, a také se dostatečně pohybovat. 

Správných zásad je potřeba se držet dlouhodobě, nejen do doby, než ručička váhy dosáhne vytouženého cíle. Jedno malé zjednodušení ale můžete při snižování nadváhy vyzkoušet – přesunout větší část denního příjmu sacharidů do první půlky dne.

JAK JE TO V PRAXI....?

V praxi to znamená, že přílohy by měly být základem naší stravy. Rafinované sacharidy - bílý cukr (takto sladké pečivo a sladkosti) bychom přitom měli omezovat na minimum.

Co jsou celozrnné výrobky?

Jsou to obiloviny, které jsou méně vymleté. Jejich výhodou je, že obsahují klíček zrna a jeho obal. Důsledkem je zvýšený obsah minerálů, vitaminů i vlákniny. V dnešní době můžeme využít široký sortiment celozrnného pečiva, těstovin i rýže.

Co je vláknina?

Je tvořena polysacharidy a dalšími látkami, jejichž vlastnosti pak způsobují, že dostatek vlákniny ve stravě zlepšuje střevní pasáž, odstraňuje škodlivé látky ze střev, snižuje hladinu krevního cholesterolu, přispívá k pocitu sytosti. Vláknina je obsažena jen v rostlinných potravinách.

Jak nakupovat?

Pokud si vaše rodina dosud nezvykla na nové druhy příloh, zejména celozrnných, nelekejte se. Základní heslo - pestrá strava - platí i o přílohách. Nabídkou nákupního koše vám jen chceme pomoci, abyste na tyto druhy výrobků nezapomněli.



Partneři projektu