Články




MOJE DESATERO PRO INTUITIVNÍ STRAVOVÁNÍ aneb JAK SE NAUČIT JÍST PRO ZDRAVÍ, KRÁSU A POHODU NA STÁLO


1. V běžném pracovním dni, kdy je snídaně nejpozději do 8 h. potřebujeme zvládnout za den 5 PORCÍ JÍDEL. Proč? Tělo MUSÍ MÍT DOSTATEČNÝ ENERGETICKÝ PŘÍJEM V JÍDLE, protože když bude náš příjem nižší, než náš výdej, tělo se bude VŽDY ZATUČŇOVAT a ve většině případů bude i ZTRÁCET SVALOVOU HMOTU což povede k ÚNAVĚ, SNÍŽENÍ CELKOVÉ VÝKONNOSTI A POSTUPNĚ V NEJHORŠÍM ONEMOCNÍME. 

2. Po snídani a obědu byste MOHLI VYDRŽET AŽ 3 HODINY jen s mírným, příjemným pocitem hladu („vlčí hlad“ je časovaná bomba). Pak je opět čas na příjem jídla. Proč? Protože tělo vyčerpalo danou předchozí energii a co se stane, když tedy pravidelně nejíme? VŽDY SE ZATUČNÍME atd. viz bod 1. Říkáte, že nemáte hlad ani třeba po 4 hodinách? Pak můžete mít zásadní problém s tzv. „ZAŠKRCENÝM METABOLISMEM“…znáte jojo efekt? …tímto jste jedni z předních adeptů na zpětné přibrání tuku a ještě navýšení. :-(

3. Po svačinách byste MOHLI VYDRŽET CCA 2-2,5 hodiny jen s mírným, příjemným pocitem hladu do dalšího jídla (oběd či večeře). Svačiny nemáte? Pak bude možná zbytečné číst dále. 

4. Používáte často váhu na vážení jídla? Ze začátku, 1x až 2x je to v pořádku, abychom získali „do oka“ (intuitivně) množství potřebného jídla a pak už váhu nepotřebujeme.  Kdo se ale bez váhy nehne, ten má ZÁSADNÍ PSYCHOSOMATICKÝ PROBLÉM a tady už nepomůže žádná úprava jídelníčku, dokud se nevyřeší hlava a důvod PROČ SE TAK VĚDOMĚ TRÁPÍME, ANIŽ MUSÍME. 

J__DLO
5. POZOR NA PŘEJÍDÁNÍ SE. Proč? Tělo má problém zpracovat tak nárazový velký příjem energie a tímto ho naopak OSLABÍME, resp. UNAVÍME a jakákoliv další činnost krátce po příjmu jídla bude spíše KONTRAPRODUKTIVNÍ a NEZÁŽIVNÁ – nebude Vás tolik bavit to, co máte ve skutečnosti tak rádi nebo nám v práci spadne hlava na klávesnici před PC. :-) Jsou to tedy příjemné nebo nepříjemné pocity pro nás? Co se stane, když cítíme často opakující se nepříjemné pocity? ZVYŠUJEME SVOJE VISCERÁLNÍ neboli ÚTROBNÍ neboli EMOČNÍ TUKY.

VIS
6. Máte večerní chutě nebo nedostatečný příjem ve dne doháníte večer? Jistě víte, že to není úplně v pořádku. Proč to děláte? Má ve dne přednost něco jiného? Že povinnosti a starosti? Nemá to za vás kdo udělat? Hm. Naštěstí jsme každý nahraditelný. :-) Pro ty „šťastné“ dojde jen ke ztloustnutí nebo ochabnutí těla. V tom horším případě se po cca 35 roku (nebo i dříve) ozve nalomené zdraví. Každý si můžeme vybrat svoji cestu. :-)

7. V KAŽDÉM JÍDLE za den by měl být v 1.půli dne VĚTŠINOVÝ PŘÍJEM KOMPLEXNÍCH SACHARIDŮ, MENŠINOVÝ PŘÍJEM KOMPLEXNÍCH SACHARIDŮ v 2. půli dne. Proč? Zřejmě chceme mít všichni dlouhodobý a stálý příjem energie. Nebo se vám v opačném případě líbí výkyvy krevní glukózy v jednoduchých cukrech? Zvětšující se tuk nebo cukrovka vás jednou možná zastaví. :-) Komplexní sacharidy: celozrnné pečivo, obiloviny v přirozeném stavu, obědové přílohy mimo výrobky z bílé mouky, luštěniny. Bojíte se těchto potravin nebo je vědomě jíte v malém množství? Pak zřejmě nevíte, že v těchto potravinách získáme primární, přirozenou SÍLU. Jste na bílkovinách? Hmmm...chápu, marketing je mocný. Škoda pak ale, že naše děti tyto naše "rozumy" přebírají po nás. Pak se nemůžeme divit, že jsme nemocní někdy i s celou rodinou.

8. Ve 2-3 jídlech denně by měl být v rozumném množství PŘÍJEM ZELENINY KVŮLI VLÁKNINĚ, která nejen, že mechanicky ČISTÍ KLKY STŘEV, ale i NAVYŠUJE OBJEM STRAVY tudíž se CÍTÍME DÉLE SYTÍ, JSME SPOKOJENÍ a tímto pro sebe zajišťujeme stálý příjem energie, kterou pro sebe můžeme využívat v denním režimu a díky tomu BUDEME TAKÉ REDUKOVAT SVŮJ NEŽÁDOUCÍ TUK A VĚTŠINA Z NÁS TAKÉ NAVYŠOVAT SVOJI SVALOVOU HMOTU MIMO TO, ŽE UDĚLÁME VÍCE PRÁCE S MENŠÍ NÁMAHOU. Nebo to máte rádi „na tvrdo“ a když nejste sedření, máte pocit, že moc nepracujete? Hmmm…opět tu máme VELMI VÁŽNÝ PSYCHOSOMATICKÝ PROBLÉM. :-)

9. POKUD NESPORTUJETE, NEPLATÍ, ŽE BY VÁŠ PŘÍJEM JÍDLA MĚL BÝT MALÝ JEN PROTO, ŽE SE NEHÝBETE. I v klidovém režimu tělo potřebuje poměrně velké množství jídla a kdo pracuje hodně mentálně, ten má také VĚTŠÍ POTŘEBU PŘÍJMU JÍDLA, pokud se tedy nechceme zbytečně zatučňovat a ztrácet svalovou hmotu čímž bychom si ničili v konečném důsledku zase i své zdraví.

10. Pokud cvičíte ať už silově nebo provozujete nějaký aerobní sport (např. běh), měli byste MÍT JISTOTU, ŽE JE VÁŠ PŘÍJEM JÍDLA DOSTATEČNÝ VŮČI VAŠEMU VÝDEJI. Proč? Neplatí vždy pravidlo, že když chceme hubnout, náš příjem by měl nižší než výdej. NAOPAK! Jak tělo může prospívat, když má méně, než kolik vydá? DÁVÁ VÁM TO SMYSL? :-)


CO Z TOHO VŠE PLYNE??? MUSÍME MÍT JISTOTU, ŽE JE NÁŠ PŘÍJEM DOSTATEČNÝ.
PAK SE BUDEME TĚŠIT NEJEN Z PEVNÉHO ZDRAVÍ, ALE I KRÁSNÉHO A SPOKOJENÉHO TĚLA.


Partneři projektu