Články




HUBNUTÍ A PROTEINOVÉ DIETY - vyberte si svoji cestu...!!!


DUKANOVA, PALEO, PROTEINOVÁ, KETODIET, ATKINSONOVA, MAČINGOVÁ, NÍZKOSACHARIDOVÁ, VYSOKOBÍLKOVINOVÁ, MANAŽERSKÁ….a spousta dalších názvů…každopádně mají jeden společný jmenovatel a tím jsou PROTEINOVÉ DIETY.

ANO…jsou to ztv. „ÚSPĚŠNÉ DIETY“. :-)

d1

V ČR trpí obezitou téměř 1/4 a nadváhou další více než 1/3 dospělé populace, přičemž obojí souvisí i s dalšími onemocněními – s vysokým krevním tlakem, metabolickým syndromem (shluk více onemocnění -cukrovka, vysoký krevní tlak a cholesterol), cukrovkou II.typu, vyšší koncentrací tuku v krvi, onemocněním jater nebo žlučníku a některými nádory (např. rakovina tlustého střeva). 

Udělejme si pořádek nejdříve v tom, KDO JE VLASTNĚ OBÉZNÍ???

Existuje velmi známý Body Mass Index (BMI). Já osobně ho téměř nepoužívám (i když je součástí mého diagnostického přístroje InBody 230), protože znevýhodňuje osvalené lidi vůči lidem obézním, protože stejný ukazatel budou mít oba tito lidé. BMI jednoduše nerozpozná, kdo je osvalený a kdo zatučněný. 

Já osobně používám (mimo hmotnost tuku a % tuku v těle) poměrně slušný orientační ukazatel obezity a tím je OBVOD PASU z hlediska NÍZKÉHO a VYSOKÉHO RIZIKA VZNIKU KARDIOVASKULÁRNÍCH A METABOLICKÝCH ONEMOCNĚNÍ.

Obvod pasu mužů:     94 až 102 cm = nízké riziko/více než 102 cm = vysoké riziko
Obvod pasu žen:        80 až 88 cm   = nízké riziko/více než 88 cm   = vysoké riziko

obezita

Než si rozebereme PRO a PROTI výše uvedených diet, ráda bych poznamenala jeden DŮLEŽITÝ FAKT, který vzhledem k mé praxi s klienty hraje MNOHDY VÍCE, NEŽ POLOVINU ÚSPĚCHU…a tím je PSYCHICKÁ VYROVNANOST A TÍM I PŘIPRAVENOST VRHNOUT SE NA ZMĚNU ŽIVOTNÍHO REŽIMU, RYCHLOSTI A ZVYKŮ, které je třeba „překopat“. 

Je dvojí způsob použití tento diety:

- buď si koupíte od různých firem konkrétní „produkt“…složením to bude nějaký proteinový koktejl s dalšími vitamínovými a minerálními produkty 

- nebo si tuto dietu „naordinujete“ sami (pokud se ve výživě trochu orientujete) nebo podle „osvědčeného“ návodu od sousedky :-)

Pokud zvolíte levnější variantu, zajdete „na kafe“ k sousedce, pak by tato dieta by mohla vypadat asi takto:

Ukázkový jídelníček
  • Snídaně: tvaroh s pažitkou a rajče
  • Svačina: bílý jogurt
  • Oběd: kuřecí steak a zeleninová obloha
  • Svačina: vejce
  • Večeře: rybí filé se zeleninovým salátem

Pokud jste pohodlní, máte lepší „finanční základnu“ a nemíníte si nakupovat potraviny jako takové, sáhnete již po výše zmíněných hotových produktech některé z firem a vše si koupíte zrovna „naporcované“.

Tak teď konkrétněji:

Všechny druhy proteinových diet patří mezi tzv. VYSOKOBÍLKOVINNÉ DIETY neboli KETODIETY, tzn. že z jídelníčku ÚPLNĚ VYŘADÍTE JAKÉKOLIV SACHARIDY A ZVOLÍTE VYSOKÝ PŘÍJEM BÍLKOVIN včetně příjmu tuků. Mezi tyto diety řadíme i velmi podobnou až stejnou svým složením - dietu „Paleo“.

Paleo dieta a všechny druhy proteinových diet ZPŮSOBÍ UŽ PO PÁR DNECH, ŽE JSME PLNÍ ENERGIE A PŘESTÁVÁME MÍT CHUŤ  K JÍDLU. Mohou za to KETOLÁTKY, které nám kolují v těle a vážou se na určité receptory v mozku.

Člověk posedlý shazováním kil to pochopitelně  vnímá pozitivně, protože snadno a lehce „hubne“, ale ketodiety MAJÍ SVÁ VELKÁ MÍNUS.

Při úplném vyloučení nebo drastickém snížení příjmu sacharidů dochází k tzv. KETÓZE, což je stav, kdy tělo vyčerpá zásoby glykogenu v játrech a přepne do šetřícího režimu, v němž získává energii z bílkovin a tuků místo z cukrů. Co se pak děje? Protože je naše tělo složeno ze 70-80% z vody a ta uložena převážně ve svalech, protože tělu nedodáváme sacharidy, které jsou hlavní živinou pro svaly, dochází k obrovskému odvodnění. Za cca 10-14 dní se může váha díky tomuto odvodnění snížit až o 8 kg a z části se ale také mohou odbourat vlastní svaly, nějaký tuk tedy taky. Je dobré vědět, že svaly jsou spalovnou tuku a pokud je dostatečně neživíme zmíněnými sacharidy, pak je sice díky vysokému příjmu bílkovin jakž takž udržíme, ale kdo tento příjem bez sacharidů vydrží dlouho? Přijde např. nedej Bože nějaká náhlá nepříjemná životní událost či díky tomuto tělu nepřirozenému režimu onemocníme. Pak jednoho dne vůle dojde a co se stane? Klasický JO-JO efekt, tuky se vrátí a navýší se ještě nad původní váhu.

S proteinovou dietou je tedy možné snížit tělesnou hmotnost poměrně rychle což jednoduše poznáte na své domácí váze. Důvodem je, že se vaše tělo dostane do tzv. „KETÓZY“, vzniknou v těle tzv. „KETOLÁTKY“ – vaše tělo je v podstatě toxikováno což vede k úniku sodíku z těla a tedy již zmíněné dehydrataci, dojde k odvodnění organismu, ale to už poznám pouze já :-) na „svém“ InBody 230 a zřejmě i jiném diagnostickém přístroji.

Důsledkem dehydratace často bývá zvýšení krevního tlaku, cholesterol, avitaminóza (naprostý nedostatek určitého vitamínu), migrény, nervozita, podrážděnost a jiné nepříjemné stavy, můžete si zadělat na ledvinové kameny a u slabších povah se mohou projevit žlučníkové záchvaty.

Celkově jde z mého pohledu o nevyváženou, čistě bílkovinnou stravu, která je dle mého názoru z dlouhodobého hlediska velmi špatným extrémem a představuje naprosto nevhodnou nálož pro ledviny. Ne každý také ví, že dlouhodobý vyšší příjem bílkovin snižuje obranyschopnost organismu, takže i u rekonvalescenci obyčejné rýmečky je to delší a zbytečně náročný proces, ne-li u jiných závažnějších onemocněních.

Určitě takovou dietu nebudeme držet celý život, a jakmile se vrátíme zpět k pečivu, sacharidovým přílohám a vůbec běžné stravě, jak jsem napsala výše, začneme okamžitě tloustnout. A dvakrát tak rychle, než jak dlouho jsme svá kila těmito dietami shazovali.“

Všechny tyto diety krátkodobě sice ublížit výrazněji nemohou , ale pokud se takto stravujeme delší dobu a jsme vystaveni velké fyzické zátěži (jako je to např. právě u tak fyzicky náročného „crosfitu“, kde je Paleo strava základem), při které bychom extrémní množství dodaných bílkovin spotřebovali na výstavbu nové svalové hmoty nebo např. na regenerační procesy po úrazech, dostaneme se do výše zmíněné KETÓZY již po 3-4 dnech což ROZHODNĚ NENÍ STAV FYZIOLOGICKÝ neboli PŘIROZENÝ.

Sami jste již zjistili, že je jídelníček velmi jednotvárný (i ve formě koktejlu), protože se složení jídla nebo koktejlů neustále opakuje. Pokud sáhnete po „vlastní verzi“, kterou si nakoupíte v „sámožce“, budou v jídelníčku chybět důležité živiny, jako vláknina, vitamíny a minerální látky, takže častěji ženy budou trpět i zácpou a jinými problémy. Pokud koupíte „hotový produkt“ od firmy, dodá vám zmíněnou vlákninu, vitamíny a minerály v dalším produktu, který bude součástí „celého balíčku“ diety…o to více to samozřejmě bude dražší. 

Nadměrný příjem bílkovin zvyšuje riziko onemocnění ledvin a může vyvolat jejich selhání.

b__lk

Z mého pohledu je zde také další riziko, že pokud má daný člověk již nějaké zdravotní problémy, nikdo vám nemůže zaručit, že se tyto komplikace nezhorší a já bych nedala ani ruku do ohně za to, že se u jistých celkově oslabených jedinců (z fyzického i psychického důvodu) nemohou „probudit“ i nové zdravotní problémy…jako např. cukrovka II. typu, skryté onemocnění ledvin (vlivem rodinných predispozic) apod.

Dnešní doba je podle mě všeobecně náročná na finanční „fungování“ běžného jedince i celé rodiny tudíž každý přemýšlí, do čeho investovat…z tohoto hlediska bych velmi doporučila dobře zvážit, do čeho a komu našetřené peníze vložit a jak je zhodnotit, abychom měli pocit, že daná investice k něčemu byla.

Proto si myslím, že by měl každý vážně zapřemýšlet, jestli stojí o to cítit se dobře „na chvíli“ – tedy jestli mu stačí řádově mít na týdny až měsíce pocit, že opravdu hubne, s tím, že se mu po vrácení do běžného režimu kila vrátí a váha ještě o něco stoupne – také samozřejmě i riskovat své zdraví a dát „ho všanc“…

…nebo zvážit tu delší, obtížnější, ale o to trvalejší variantu, resp. doživotní režim bez výčitek: „Zase jsem zhřešil(a)! :-( a tím pochopit PODSTATU ŽITÍ A JÍDLA JAKO TAKOVÉHO A NAUČIT SE VYUŽÍVAT JÍDLO JAKO PROSTŘEDEK K DOSAHOVÁNÍ SVÝCH SPORTOVNÍCH CÍLŮ, PROSTŘEDEK K RADOSTI SVÉ, RADOSTI VE SPOLEČNOSTI PŘÁTEL A RODINY A VŮBEC SE ZABÝVAT „KONEČNĚ“ NĚČÍM JINÝM, NEŽ STÁLE POČÍTAT KALORIE A PŘEMÝŠLET, PROČ JSEM ZASE PŘIBRAL(A).

Na závěr bych ráda poznamenala jeden DŮLEŽITÝ FAKT, který vzhledem k mé praxi s klienty hraje MNOHDY VÍCE, NEŽ POLOVINU ÚSPĚCHU…a tím je PSYCHICKÁ VYROVNANOST A TÍM I PŘIPRAVENOST VRHNOUT SE NA ZMĚNU ŽIVOTNÍHO REŽIMU, RYCHLOSTI A ZVYKŮ, které je třeba „překopat“.

Pokud toto nebudete mít ujasněné, budete řešit např. vážné rodinné nebo partnerské problémy nebo budete mít třeba za to, že vás někdo „k cíli“ dovede „za ručičku“ a vy se jen „povezete“, tak to radši zůstaňte doma a na nějaké cíle rychle zapomeňte. Nemohu mluvit za jiné, ale konkrétně můj styl práce „visí“ na tom…VÁM TU CESTU UKÁZAT, ALE VY UŽ PO NÍ MUSÍTE JÍT ZCELA SAMI!!! :-)

optimismus

VŠEM VÁM PŘEJI AŤ SI ZVOLÍTE TU CESTU, KTERÁ JE PRO VÁS TA NEJLEPŠÍ (ať už je jakákoliv) A AŤ Z TOHO MÁTE MINIMÁLNĚ TAKOVOU RADOST, JAKO MÁM JÁ, KDYŽ SVÉ KLIENTY "DOPROVÁZÍM NA SVÉ CESTĚ".NASTARTUJTE SE KE KVALITNĚJŠÍMU A ŠŤASTNĚJŠÍMU ŽIVOTU A VŠÍM S TÍM SOUVISEJÍCÍM!!!!! :-)



Partneři projektu